Mindful afvallen

Onze trainers zijn VMBN lid

Deelnemers waarderen onze trainingen met een 9.1

Wij steunen mind4life foundation

Mindful afvallen

De training 'mindful afvallen' van MindfulnessFabriek is - naast mindfulness - gebaseerd op ACT (Acceptance en Commitment Therapie) en positieve psychologie. Het is gericht op het vergroten van je zelfbewustzijn in het algemeen en op je eetgedrag in het bijzonder. Daarbij werken we in acht weken met één bijeenkomst of sessie per week aan gedragsverandering, waarbij we de focus richten op de kracht die je in je hebt, en die wellicht nu niet wordt aangesproken.

Mindfulness

Mindfulness is gericht op het bewustworden van de automatische piloot in jou, de neiging om (te veel en te vaak) te eten.
Waarschijnlijk is er regelmatig een zekere (emotionele) disbalans en deze wordt meestal veroorzaakt doordat je steeds op dezelfde (ineffectieve) manier reageert op prikkels uit je omgeving: je gaat eten. Mindfulness leert je om deze oude, niet werkende gewoonten in denken en voelen te herkennen en los te laten. Met mindfulness leer je om zaken die je niet kunt veranderen te accepteren en te stoppen ertegen vechten (in welke vorm dan ook). Mindfulness helpt je ook om mentaal en fysiek te ontspannen.

ACT

ACT is gericht op het ontwikkelen van psychologische flexibiliteit. Deze flexibiliteit bepaalt hoe je omgaat met negatieve gedachten, onaangename gevoelens en ervaringen. Hoe flexibeler je bent, hoe makkelijker je kunt omgaan met de moeilijke momenten en hoe beter je leert ongewenste eetpatronen los te laten. Dan ontstaat er tegelijkertijd ruimte om de dingen te doen die waardevol en/of belangrijk zijn voor jou. Bij ACT gaat het om in actie komen.

Positieve psychologie

Positieve psychologie is een nieuwe en breed toepasbare vorm van psychologie waarbij de nadruk ligt op krachten en niet op klachten. In plaats van stil te staan bij wat niet goed gaat, verplaats je je aandacht naar wat wel goed gaat en daarbij zoeken we naar je kwaliteiten. Dus niet stilstaan (statisch), maar in beweging komen (dynamisch). Je houdt je niet bezig met oorzaken of gevolgen (vroeger en later), maar bent in het moment (nu) bezig met wat voor jou werkt. Je bent gericht op de situaties waarop je goed in je vel zit en fris en krachtig bent, en wat je daar zelf voor doet. We zetten onderwerpen als betrokkenheid, coping (om kunnen gaan met moeilijke momenten), tevredenheid, zelfvertrouwen, persoonlijke ontwikkeling en motivatie centraal in de training of coaching.

Mindful afvallen 8-weeks afvalprogramma

1. Ontspannen eten
2. Ken je honger
3. Aandacht voor eten
4. Luisteren naar je lichaam
5. Aandachtig eten in het dagelijks leven
6. Je hoofd gebruiken – gedachten leren kennen
7. Eten met je hart – geef eten meer betekenis
8. Ontspannen blijven in lastige situaties

In acht sessies leer je stap voor stap de behoeften van je lichaam (her)kennen en bewustzijn van je gedachten, ervaringen en gevoelens die invloed hebben op wat en ook hóe je eet. Als je jezelf voedt naar de behoefte van je lichaam, kun je (door jezelf) opgelegde restricties loslaten en genieten van echt eten, zonder schuldgevoelens, zonder schaamte. Doordat je voelt wat je lichaam nodig heeft en hieraan tegemoet komt, kom je lekkerder in je vel te zitten. Mindful afvallen betekent eten met aandacht en ook aandacht voor gezonde beweeg- en slaapgewoonten.

Locatie Utrecht

Nieuwegracht 15, 3512 LC Utrecht
Door Nina Loefs en René Sprenger
Vanaf maandagavond 14 mei, 19:00 uur

Locatie Rotterdam

Locatie Rotterdam Noord; nog niet bekend
Door Nina Loefs en René Sprenger
Vanaf woensdagavond 16 mei, 19:00 uur

Locatie Groningen

Sint Jansstraat 2K, 9712 JN Groningen
Door Jutta van Hooft en Malou Swart
Vanaf vrijdagavond 18 mei, 19:00 uur


Investering: €400 en dagelijks een half uur van je tijd.
Koffie, thee en alle benodigde materialen inbegrepen.

Zie de agenda's van de locaties Utrecht, Rotterdam en Groningen voor meer info en meld je aan.

Je kunt ook rechtstreeks bellen met onze servicedesk: 030 2271850.